Pagina's

zaterdag 18 april 2015

Zuivel- en suikervrije pralines

Zoals ik al zei ben ik op koemelk- en sojavrij dieet.
Owv kleine Arvid, die hoogst waarschijnlijk een koemelkallergie heeft.
Ik ben er vrij zeker van, want sinds een aantal dagen gaat het opvallend veel beter. Niet meer hele dagen krijsen, pijn en overgeven. Het is een heel ander kind aan het worden! Hij slaapt zelfs overdag! *en ik kan zowaar 2 blogberichten na elkaar schrijven!*
Waarom ik soja ook laat vroeg iemand op een vorige blogpost, wel het antwoord is "voor de zekerheid", omdat koemelkallergie vaak in kruisallergie gaat met soja. En omdat soja is in feite ook helemaal niet gezond is (ik at eigenlijk al geen soja), zeker niet voor jongetjes (owv de hoge dosis fyto-oestrogenen) en die komen dan ook via de borstvoeding in zijn lijfje natuurlijk. Je kan er hele artikels over lezen, maar die laat ik u zelf Googlen, en dan kan u zelf uw conclusies trekken ;).

Sinds mijn dieet werd ik al een paar keer verwend door mijn vriendin Iemke van De Groene Dag met zuivelvrije lekkernijen en tussendoortjes.
Ik vroeg de receptjes (en toestemming om ze met jullie te delen) en maakte ze inmiddels ook allemaal nog nekeer zelf, want mmmmm, zo lekker!
U kan alle ingrediënten vinden in uw plaatselijke biowinkel, maar als u deze niet hebt, kan u ze ook bestellen via de site van Herbomont.


1. Carobepralines (mijn absolute favoriet, ik maakte ze inmiddels al een 2e keer, en een 3e keer dringt zich op, want ze zijn snel op :p)

Ingrediënten:
* 1 kop kokosolie
* 2/3 kop gezeefde carobe
* 1/4 kop agave
* Optioneel: iets voor in het midden: bv een besje, nootje, bolleke marsepein (ik doe dat), ...


* Kokosolie smelten op een laag vuurtje (of au bain marie).
* Carobe onder roeren.
* Onder voortdurend roeren agave toevoegen.
* Marsepein (of andere) in een siliconenvormpje leggen en opvullen met het mengsel.
* In de diepvries plaatsen.
* 5' voor het serveren uit de diepvries halen. Ik kan zolang niet wachten en eet ze gewoon rechtstreeks uit de diepvries :p.


2. Witte pralines

 Ingrediënten:
* 4 eetlepels kokosolie
* 2 eetlepels cashewnotenpasta
* 4 theelepels honing
* 2 theelepels vanillepoeder
* gedroogde vruchten of noten naar keuze (ik neem moerbeien)


* Kokosolie smelten op een laag vuurtje (of au bain marie).
* Cashewnotenpasta, honing en vanille onder roeren.

* Moerbeien (of andere) in een siliconenvormpje leggen en opvullen met het mengsel.
* In de diepvries plaatsen.
* 5' voor het serveren uit de diepvries halen.



3. Cacaopralines
Idem aan de carobepralines, maar met pure cacao. Deze vond ik niet zo geslaagd, omdat ik niet ben aan pure chocolade. Mijn dochter eet deze op, zij lust wel graag puur :p.



4. Dadel/amandelbolletjes

Ingrediënten:
* 1 kop amandelen
* 1 kop dadels
* carobepoeder/cacao/cocospoeder


* Amandelen fijn mixen.
* Dadels en een klein beetje water toevoegen en wederom fijn mixen.
* Je moet bolletjes kunnen maken van het mengsel, indien ze te droog zijn nog een beetje water bij, indien te nat een beetje nootjes bij.
* Bolletjes draaien.
* Door de carobe/cacao/cocos rollen.
* Laten opstijven in de frigo.


5. Mueslirepen
Hiervoor gaat alle eer naar mme ZsaZsa. Ik maak ze hier meerdere malen per week.
Mijn vriend en dochter eten ze namelijk ook graag.
Een heerlijk vullend en gezond tussendoortje/vervangend ontbijt/...
Het recept vindt u hier en u kan er eindeloos op variëren.
Ik neem als gedroogde vruchten: abrikozen, dadels en pruimen en als notenmengeling: cashewnoten, pecannoten, amandelen, hazelnoten, pompoenpitten en walnoten. En ik voeg er na het roosteren nog wat cranberries en rozijnen aan toe.

11 opmerkingen:

  1. Hmmm wat ziet het er allemaal uit! Heel verstandig van je dat je ook soja melk/producten laat staan! fijn dat het met je kleine ik zoveel beter gaat! Hier ook al jaren volledig koemelk en soja vrij dieet en de kinderen doen het er prima o! En ik stiekem ook, heb me nog nooit zo lekker gevoeld.
    Nu vond ik die laatste repen er zo lekker uit zien. .. maar de link doet het niet. zou je het recept met ons willen delen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://madamezsazsa.blogspot.be/2015/03/de-queeste-van-de-mueslireep.html

      Verwijderen
  2. Oh wauw, ziet er njammie uit! Alles voor het goede doel dat baby heet, he! Blij dat je al verschil merkt. Ik stond vandaag ook een groot deel vd dag te bakken en af te wassen, want morgen is het feest voor Pepijn die 2 jr wordt! Helaas voor jou niet koemelkvrij... Alhoewel de carrot cake ok zou zijn als ge de topping weglaat 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijna 13 jaar geleden bestond er nog niet zoveel informatie ivm soyamelk en ik heb dat dus wel aan mijn zoon gegeven...hopelijk houdt hij er niets aan over maar dat kan ik nu nog niet zeggen,hé!Succes met je dieet en tof dat hij toch al beter slaapt!Bedankt voor de recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De pralines zien er overheerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt al van alles geprobeerd zie ik. Lekker! En fijn dat het zo goed gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry ik zie nu pas dat ik drie keer dezelfde reactie geplaatst had.. Ik heb vandaag dit recept weer gemaakt http://stipjesendatjes.blogspot.nl/2014/11/dadel-noten-chocolade-reep.html
    Alleen net iets anders, met gemengde noten (fijngemalen). En wat kokos erover gestrooid. In de koelkast bewaren (eventueel snel harder laten worden in de vriezer)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super dank voor het delen van je receptjes! Ik volg hetzelfde dieet sinds kort en voor mij is het nog heel hard zoeken! Ik ga er zeker binnenkort eentje van uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen