Pagina's

woensdag 22 november 2017

Tutorial: schaaltjes van blaadjes

Stom dingetje, maar van Blogger moet ik de foto die ik bij mijn titel wil zien staan in de newsfeeds, bovenaan weergeven. Dus begint deze handleiding met een foto van het resultaat :p.
Ik zag dergelijke kleiblaadjesschaaltjes op Facebookgroepjes, maar dan in herfstkleuren, en wou ze ook eens gaan maken.
Last minute besliste ik ze een ander kleurtje te geven, maar Louise en ik zijn zonet nieuwe blaadjes gaan rapen voor ze nog eens te hermaken, dus die herfstige kleiblaadjes komen er ook nog een keertje aan!


Wat hebben we nodig?
* Zelfdrogende klei bv. Action
* Deegrol
* Grote bladeren
* Placemat 
* Mesje of dergelijke
* Schalen om je kleibladeren in te drogen
* Verf, of niet


Rol een plakje klei uit tot 5 - 6 mm dik.
Leg je blaadje erop met de nerven naar omlaag.


Rol je blaadje met de deegrol in de klei.
Net gepast, niet flinterdun gaan uitrollen, je wil nog een dikte van een halve centimeter ongeveer overhouden.


Trek het blaadje eraf.


Snijdt het blaadje uit.


Leg in een kom of consoorten te drogen, zo krijg je een schaaltjeseffect.
Als je ze plat laat drogen, dan krijg je platte kleiblaadjes.


Na een dag of twee zijn ze droog genoeg om uit de kommen te halen en nog wat te laten nadrogen.


Schilder ze, of schilder ze gewoon niet, in de desgewenste kleuren.
Ik gebruikte goud en bronzen acrylverf van De Banier.
Ik ga er nog een laagje vernis op doen ook, eerst deze nog een dagje verder laten uitdrogen.


Wat vinden jullie ervan? Gaan jullie ze ook eens proberen?

6 opmerkingen:

  1. Heel mooi! Dit ga ik zeker eens proberen en fan van de kleuren ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Vroeger (als kind)deed ik pottenbakken (cursus) toen maakten we een bord met bladeren erin. Deze verbrandden in de oven en dan zag je de nerven ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem11/23/2017

    Dat is een superleuk idee, heel mooi resultaat met die glanzende verf! Ga ik zeker onthouden, maar ik moét nu echt eerst van mezelf aan de kerstspulletjes beginnen :-)
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wauw, dit lijkt me super voor de kinderen! Copy - Paste ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik vind ze zeer mooi gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen