Pagina's

zaterdag 30 november 2013

Verven met eucalyptusbladeren

Verven met eucalyptusbladeren, wie vindt dat begod uit?!
Vandaag volgde ik er een workhop van, en verfde een wollen kokersjaal, en een zijden sjaaltje.

 













De uiteinden van de wollen sjaal doopten we in een badje met ijzersulfaat, waardoor je het donkere, geoxideerde effect krijgt.


Op de zijden sjaal legde ik misschien wat teveel blaadjes, waardoor je minder het onderscheid ziet tussen de verschillende blaadjes, maar ik vind hem ook best leuk!
Deze stak ik niet in het ijzersulfaat, vond hem wel leuk zo, en eerder zomers, dan hoefde dat zwartige voor mij daar niet in bij dit exemplaar.















Terwijl de snelkookpan opstond om onze sjaals te koken, leerde Marijke ons nog een heel aantal leuke manieren om sjaals te knopen. Deze vind ik een leukertje voor een zijden sjaal.

10 opmerkingen:

  1. Prachtige kleuren! En hele mooie sjaals!
    Maarreh, verven met eucalyptusbladeren? En daar zijn nog workshops van ook? Nog nooit van gehoord!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar eigenlijk is het héél eenvoudig ;). Die bladeren geven van nature een kleur af, we moesten die gewoon op gewenste wijze schikken tussen de stof, stof dichtdoen, oprollen rond een electriciteitsbuis en dan heel strak inwikkelen met touw. Daarna nog een uurtje in de stoompan, terug afrollen en de blaadjes eraf doen, en zo gewenst in een badje doen met ijzersulfaat, voor het geoxideerde (zwarte) effect.

      Verwijderen
    2. Ze maken er blijkbaar ook kleurstof van, van die eucalyptus, maar idd, voorts zegt onze goede vriend er maar weinig over ;).
      Blijkbaar zou je het ook kunnen met (schillen van) rode uien en dergelijke, maar eucalyptus gaat het strafste af, en heeft ook nog eens mooie blaadjes, daarom kozen we voor die.

      Verwijderen
    3. http://www.turkeyredjournal.com/archives/V13_I1/flint.html
      Hier vond ik nog wat.

      Verwijderen
  2. Ze zijn allebei mooi,maar de bovenste is mijn favoriet,hele mooie kleurtjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een speciale techniek met een bijzonder resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat grappig dat dat kan! Had er ook nog nooit van gehoord maar het resultaat mag er zeker zijn. Heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen