Pagina's

woensdag 9 november 2016

Textielrecyclage x 4

Doorgaans ben ik te lui om dingen te herstellen/repareren, en vliegen deze kledingstukken ergens op een stapel, tot mijn kinderen er niet meer in passen, en ik ze niet meer moet herstellen.
Maar gezien ik me alsmaar bewuster word van onze (te grote) ecologische voetafdruk, heb ik toch een aantal zaken vanop deze stapel behandeld.

Vooreerst was daar een kleedje voor mezelf, in een héél schoon, én duur :p, stofje van Atelier Brunette, genaamd Lili.
Ik maakte er en kleedje voor mezelf mee, maar dat bewuste kleedje was een patroontest.
Het patroon stond dus nog niet helemaal op punt, en vooral, het kleedje stond me voor geen meter, en ik deed het nooit aan.
Muv de foto's voor de patroontest natuurlijk, waarvan ik u enkel deze detailfoto wil tonen ;).
Ik verknipte het kleedje en kreeg er nét een Tulip Dress uit voor Louise.
Ik werkte af met goudroze paspel, en amai, het kind staat honderd keer beter met de jurk dan ik. <3


Het tweede recyclageproject was dit kleedje, waarop een grote onuitwasbare vlek was op het bovenstuk.
Ik knipte het bovenstuk eraf, rimpelde het rokdeel met framilon, en naaide er een taille-elastiek aan.
Easy Peasy.


En het derde project was dit kruippakje, waarvan één van de kamsnaps volledig door de stof gescheurd was;
Ik knipte de broekspijpjes eraf, en naaide er een boord aan.
Et voila, een hoodie!


Het vierde project was gelijkaardig aan het derde. De kamsnaps van deze jumpsuit sprongen er constant af, wellicht omdat de lagen boordstof wat te dik waren.
Tot ik het beu was en de pijpkes eraf knipte, en daarna omzoomde met een tweelingstiksel.
En toen hadden we er een longsleeve bij.

 
En u, doet u wel eens van recycleren?

8 opmerkingen:

  1. Keitof!!! En allemaal zo'n schone maaksels zeg! Precies nieuwe dingen! Heel tof! Ik doe het zelf bijna nooit, ooo nog niet zoveel nodig gehad, zo precies. Ik heb we een doos vol kleren van mezelf en Lode die ik niet meer aandoe, om daar hopelijk ooit iets mee te kunnen doen, alleen is het nu nog de vraag wanneer dat ooit dan gaat komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat moet ik ook eens doen... Ik zou beter mijn 100 UFO's afwerken voor alles te klein is ;-)

    Wel zeer leuke resultaten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo te zien doe ik veel te weinig aan recycleren. Kheb 1 ker van een rokje voor mij een kleedje voor Lotte gemaakt. Maar je brengt me op ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed! Je hebt er mooie dingen van gemaakt. Ik heb geen dochter, dus mijn jurken naaisels die niet mooi staan gaan naar de kringloop. Maar ik recykleer wel eens volwassenen broeken tot kinderbroeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem11/09/2016

    Goed gedaan! Ik probeer ook elk ding dat ik weggooi nog eens te bekijken of ik het kan redden of ergens anders voor gebruiken. Dat lukt niet altijd, maar ik denk er wel aan.
    Ik vind jouw recyclages heel mooi! Je kunt trots zijn!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O zo herkenbaar, ik maak liever iets nieuws dan ik de "retouch'kes" aanpak! Gelukkig kun je ook veel dingen als speelkleren gebruiken en heb ik een schoonzus met 2 kinderen in dezelfde volgorde en netjes anderhalf jonger dan die van mij #schaterlach.
    Maar véél respect om de hoop aan te pakken, knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toppie! Eigen maaksels heb ik nog niet gerecycleerd, maar wel al andere kledingstukken. Nu de kinderen groter worden, wordt dat helaas wel wat moeilijker ...

    BeantwoordenVerwijderen