Pagina's

donderdag 29 mei 2014

Recept: Vlierbloesemsiroop

Tussen mijn nachtshiften door, wordt er bijzonder weinig (lees: niet!) genaaid.
Maar ik heb me de voorbije dagen met een ander huisgemaakt product bezig gehouden, namelijk vlierbloesemsiroop.
Wat dat is, vraagt u zich af?
Vlierbloesemsiroop, awel dat is de basis van een keilekker drankje!
Ik drink hem als limonade met wat heerlijk fris bruiswater erbij, maar de fijnproevers onder jullie kunnen de siroop ook aanlengen met cava, schuimwijn, champagne, prosecco, ...
Denk maar aan het Gentse aperitief Roomer, dat eveneens op basis van vlierbloesem wordt gemaakt.
Vlierbloesemsiroop is niet alleen lekker, maar heeft ook een aantal positieve eigenschappen voor de hooikoortslijders onder ons. Het ideale excuus voor mij om mij nog een zoet drankske te pakken :p

Het recept?
Daarvoor heb ik uit verschillende recepten hetgene gehaald wat me het meest aanstond en logisch leek.

Stap 1:
Ga na uw nachtshift aan uw buurman vragen of je zijn bomen mag kaal plukken in ruil voor een potje vlierbloemsiroop. Onder het motto "De ochtendstond heeft goud in de mond!"
Maar eigenlijk vooral omdat er dan nog niet zoveel beestekes opzitten ;).
Pluk enkel de mooiste, frisse, witte, open bloesemschermen tot uw kasrolle/emmer echt helemaal vol zit.
Zichtbare beestjes pluk je eraf, onzichtbare beestjes sterven dadelijk de verdrinkingsdood.
Schudt de schermen niet uit om er dauw, regen, of beestjes vanaf te schudden. Anders schudt u het zoete stuifmeel, wat veel smaak geeft, ook eraf.
Om dezelfde redenen de schermen ook niet afspoelen.
Takjes en stengels heb je niet nodig, die laat je maar ineens aan de boom hangen, dat scheelt je weer knipwerk achteraf.
Ga zo door tot uw kasrolle/emmer tot aan het randje toe vol zit. Hoe groter de pot, hoe meer bloemen en hoe meer siroop ;).

Stap 2:
Zet de bloemen net onder water.
Meer dan dat hoeft niet, zo maak je de siroop lekker geconcentreerd, en heb je minder potten nodig.
Gewoon wat meer aanlengen achteraf volstaat.

Stap 3:
Voeg citroensap toe, ongeveer 1 citroen per liter water.
Het citroenzuur dat in sommige recepten stond, liet ik achterwege.
Als je biologische exemplaren hebt, dan kan je de leeggeperste schillen ook gewoon bij in je pot gooien, maar de biologische exemplaren waren uitgeput ten huize Mamadammeke. 


Stap 4:
Leg een bord of deksel op de pot, zodat de heleboel goed onder water blijft.
Kruip uw bed in en trek u gedurende 36 uur niks aan van de kasrolle.

Stap 5:
Na 36 uur mag je de boel gaan zeven.
Eerst door een vergiet om de bloemen eruit te halen, en vervolgens nog eens door een vergiet met een netel/theedoek erin, om nog wat fijner te zeven.

Stap 6:
Meet de boel af, en voeg 1 kg suiker per liter vloeistof toe.
Persoonlijk vind ik achteraf gezien 1kg suiker wel veel en de siroop misschien net iets te zoet, maar aangezien de meeste recepten 1 - 1kg250 aanraden, nam ik het minste. Volgende keer neem ik maar 750g per liter.

Stap 7:
Breng het mengsel aan de kook, en roer af en toe eens dat de suiker niet aanbrand.
Kook ondertussen de potten/flessen en dekseltjes in kokend water, om ze te steriliseren.

Stap 8:
Laat de siroop enkele minuutjes doorkoken en vul dan één fles/pot tegelijk, die je zo snel mogelijk dichtdraait.
Indien ze goed gesterilliseerd zijn, zijn de flessen jaren houdbaar op een koele, donkere plaats zoals een berging of kelder.
Geopend in de frigo is de siroop ongeveer een maand houdbaar.

Flessen: Flessenland


Veel plezier en smakelijk!
Mezelf en mijn collega's vonden hem alvast superlekker ;).

Edit 01/06/2017:
Deze keer deed ik er wel citroenzuur bij, omdat ik inmiddels overtuigd ben dat het écht niet schadelijk is in normale hoeveelheden.
Geadviseerd wordt 2 eetlepels citroenzuur per liter.

5 opmerkingen:

  1. heb dat ook nog gedaan lekker he, en goed voor hooikoortslijders dat moet ik dus weer gaan doen
    merci al santé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, jij bent ook van alle markten thuis he? Toevallig staan er tegenover mijn huis, in het 'park' ook van die struiken. Zou ik....???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tiens, is mijn opmerking niet aangekomen?
    Ik zei dus:
    Hetzelfde en toch helemaal anders! ;-)
    En dat van die hooikoorts is goed nieuws voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu is ie wel goed aangekomen :)
      Een extra reden om een glaasje meer te drinken :p. En peins ik dat ik de afgelopen dagen een overdosis heb gehad en dat ik wat ga minderen, of ik ben hem beu nog voor de eerste pot leeg is ;).

      Verwijderen
  4. Wij hebben echt wel dezelfde interesses! Hier gisteren confituur van vlierbloesem met abrikoos, vandaag siroop. Makkelijk dat jij het recept al testte! Zo hoef ik niet te veel meer te zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen