Pagina's

maandag 3 november 2014

Inkies

Zoals velen onder jullie wel al weten, werk in tussen het hobby'en door als vroedvrouw in het AZ Glorieux te Ronse, en sta ik hoofdzakelijk op de afdeling neonatologie.
Ik was dan ook érg blij dat enige tijd geleden de inkies ook werden geïntroduceerd op onze prematurenafdeling! *niet geheel zonder mijn hardnekkig aandringen bij mijn hoofdvroedvrouw ;-) *

Die inkies, wat zijn dat?
Wel, dat zijn dus kleine, gehaakte inktvisjes, met tentakels die lijken op de navelstreng.
Het idee erachter is dat prematuur geboren kindjes die navelstrenglookalikes vasthouden, en zo minder prutsen met alle andere kabeltjes aan hun lichaam. (monitorsensoren, infuus, maagsonde, ...)
Meer info, en de gratis patronen, vindt u op deze website.
De inkies moeten voldoen aan de strengste eisen en veiligheidsmaatregelen, die u hier kan nalezen. Zo kan ik ook niet zomaar mijn inkie in een couveuse gaan leggen, maar moet deze uiteraard dezelfde weg afgaan als alle andere inkies, en eerst goedgekeurd, een paar keer op 60° gewassen worden en steriel verpakt, door één van de inkie-ambassadeurs.
Hier vindt u overigens nog een fijne Facebookgroep met ruim 10.000 leden, waar je véél inspiratie kan opdoen!




Ik koos ervoor om hem geen oogjes te geven.
De baby'tjes letten daar toch niet op, en op de oogjes zijn de eisen nog wat strenger.
Ik vond mijn exemplaar al "speciaal" genoeg met de verschillende kleurtjes in het hoofd. ;)
Allee, ik zal het toegeven, ik was gewoon te lui om nog wat met de hand te gaan naaien :p.
Want alle draadjes binnenin zijn ook nauwkeurig weggestopt met naald en draad, zodat er zeker geen enkel mogelijk draadje zou kunnen loskomen.
En de vulling, die zit eerst nog in een nylonkous, zodat hij er zeker niet kan komen uitpiepen.
Vandaar dat het zolang duurde tegen dat mijn Inkie eindelijk af was, ik had geen verse nylons meer liggen, en ben er pas vrijdag wezen kopen :p.


















Voor de mensen uit mijn streek, binnenkort kan je bij Creasis een workshop volgen om deze inkies te leren haken! Onder leiding van dezelfde leuke dames, alwaar ikzelf eens Inkieworkshop volgde.
Ikzelf zal 25 november aanwezig zijn, met een kleine pauze tussendoor, om nog eens naar zoonlief te gaan kijken ;).
Allen welkom!!! Hoe meer Inkies we kunnen haken, hoe beter voor de prematuurtjes natuurlijk :).


Een paar weken geleden was ik overigens al aanwezig op een andere Inkie-haakbijeenkomst.
Het was zéér gezellig!
Hieronder enkele sfeerbeelden :).

We werden goed gesoigneerd met koffie, thee, water, koekjes, chocolaatjes, ...
Wat wil een vrouw nu nog meer?


Opperste concentratie!


Naarstig aan het werk!


Zover was ik geraakt se op die paar uurtjes tijd. Met dank aan het vele en gezellige gebabbel tussendoor :p.
Hier ziet u de kleuren van mijn Inkie wat meer kleurecht, want bovenstaande foto's van het afgewerkte exemplaar zijn maar GSM-kwaliteit.

3 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor deze promotie en al je andere inzet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat ik niet zo goed ben in haken maar tof initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hè, die inkies... Leuke kleurtjes ook, trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen