Pagina's

woensdag 8 februari 2017

Stickerpaint raamdecoratie



Via een vriendinnetje van mij, Eleen, leerde ik stickerpaint kennen.
Wat is dat nu weer voor een beest?
Stickerpaint is (glas)verf waarmee je verwijderbare en herplaatsbare tekeningen kan maken, om bijvoorbeeld aan het venster (of een vaas, curverbox, ...) te hangen.
Hoe werkt het?
Je print een leuke tekening af, of je tekent zelf iets, neemt een kunstwerk van de kinderen, ... en steekt dit in een plastic mapje.
Daarna trek je de contouren over met een flacon countourverf. Deze flacons hebben een fijne punt, waardoor het "gemakkelijk" werkt. Dat gemakkelijk staat tussen aanhalingstekens, want het is nogal een relatief begrip.
Ik heb er toch wat oefening voor nodig gehad, omdat de flacons die ik gebruikte (Paint & Peel van Darwi) eigenlijk wat onhandig groot zijn.
De flacons die mijn vriendin gebruikt (Creall Glass) zijn handiger, maar ik was weeral te ongeduldig om de Nederlandse verzending af te wachten.
Als ik iets wil, dan wil ik het namelijk gisteren al, dus ging ik gelijk naar de Banier ;).


De contouren laat je een aantal uur drogen, of een nacht, aangezien mijn creatieve geest maar 's avonds ontwaakt.
Daarna vul je de kleuroppervlakken met de kleurtjes die je wil. Zo rechtstreeks uit de flacon gaat het gemakkelijkste, maar je kan ook kleuren mengen, en verven met een penseel.
Dat deed ik bijvoorbeeld met het oranje, omdat ik geen oranje kocht. Geel en rood enzo, uweetwel, en voor de pootjes nog een druppie zwart bij dat mengsel.
Zoals u ziet heb ik bij mijn eerste schilderwerk, het vosje, veel teveel luchtbelletjes, maar ook hier geldt "oefening baart kunst!"
Belangrijk is om voldoende dik te werken, zodat het niet te heel erg dun wordt, eenmaal je stickerpaint is opgedroogd.


Laat minstens 24u drogen, en neem dan voorzichtig je tekening van je plastic mapje af, en kleef hem aan het raam. Je hebt daar niks voor nodig, het kleeft van zichzelf vast, en je kan het nog honderd keer ofzo verhangen ;).


Ik printte ook een Anna en Elsa af, voor madamme de Frozenfan.
De contouren deed ik, Elsa in het zilver, Anna in het zwart. Ik wou ze eigenlijk als kleine verrassing inkleuren voor dochterlief, maar ze had ze natuurlijk zien liggen, en wou ook eentje doen.
Nouja, waarom niet ;). Dus zo werd de verrassing vervangen door een moeder-dochteractiviteit.
Van de rode ogen van Elsa ben ik persoonlijk niet zo grote fan, maar bon, het kind is megablij dat we die samen hebben gemaakt, en nu schoon hangen te blinken in haar kamer.


Fotootje van Anna tijdens het schilderen, na het drogen, en aan de venster.


En speciaal voor u, nog eens Elsa met de rode ogen, maar voorts heeft ze dat echt superknap gedaan!
Het is wel zeker dat mijn kleine meid in mijn creatieve voetsporen zal treden, gezien ze nu al niks anders doet dan tekenen, kleuren, strijkparelen en schilderen. <3
Oh, en ze fantaseerde er ook wat veelkleurige sterretjes bij, zomaar, free hand en al! Tattooeur zou ze dus ook nog kunnen worden.



















En, wie heeft er ook zin gekregen om te gaan stickerpainten?

4 opmerkingen:

  1. Een heel leuk idee en ook super voor de klas. En knap dat uw dochtertje dat al zo goed kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap van uw madammeke, amai! Heel leuke activiteit lijk me dat, zou hier ook wel een succes zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, pure nostalgie! Wij deden dat als kind ook supergraag. Tot mijn moeder besliste dat de ramen te volg hingen...
    Tof gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ooooh, hoe tof zeg! dat wil ik ook wel eens proberen! nu nog zien of dat hier in Amerika te vinden is, maar dat zou toch wel moeten :-) bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen