Pagina's

zondag 13 oktober 2013

Tutorial: rimpelen met Framilon

De laatste weken/maanden maakte ik enigste rimpelrokjes. Als u ze wilt zien, blader dan even door de mapjes september en oktober 2013.

Rimpelen, dat doe ik met Framilon (hier te koop), jongens, wat een grief voor een lui wijf gelijk ik!
Ik naai steeds zorgvuldig en netjes, maar als ik het mij kan vergemakkelijken, dan zal ik het ook niet laten ;). En Framilon vind ik toch handiger en sneller dan werken met twee rimpeldraden.
De vraag kwam al meermaals hoe dat dan precies werkt, diene Framilon.
Wel, in het begin sukkelde ik daar ook mee, en u misschien ook? Daarom, speciaal voor u, een Nederlandstalige foto-uitleg.

* Knip eerst je te rimpelen rokdeel, de afmetingen vindt u bij haar. Overlock of zigzag de randen.

* Knip een stuk elastiek/boordstof/tailleband naar de afmetingen van uw kind. Ik gebruik een elastiek van 48cm (inclusief naadwaarde) voor mijn peuter met een buikomtrek van 53cm. De overgebleven omtrek van 46cm na het naaien sluit hier mooi aan.

* Knip een stukje Framilon 1 à 2cm kleiner dan bovenstaande elastiek/boordstof/tailleband.


We spreken hier nu over rokdeel en elastiek, maar de regel is dat je de Framilon een heel klein beetje kleiner neemt, dan het gedeelte waaraan het gerimpelde deel moet komen. Rimpel je bijvoorbeeld een rokje aan een shirtje vast, dan neem je je stukje Framilon voor aan het rokdeel 1 à 2cm kleiner dan de omtrek van het shirtje.

* Verdeel het stuk Framilon in vier gelijke delen. Zet er met een stilo/stiftje een streepje op.


* Verdeel het rokdeel/te rimpelen deel in vier gelijke delen. Doe dit met speldjes.


* Rek de Framilon een paar keer uit.


*Selecteer een onderbroken zigzag.


* Stik het begin van de Framilon vast, zonder eraan de rekken, met een paar steekjes.


* Als de Framilon vastgestikt is, rek de Framilon dan uit, zodat het eerste streepje van de markering overeenkomt met het eerste speldje van het rokje. Je moet best hard trekken!


* Stik de Framilon vast. Ik leg mijn Framilon net naast mijn overlocksel en als ik dan op persvoetbreedte stik, dan is dat net in het midden van mijn Framilon, maar dat moet je een beetje uitzoeken hoe dat bij jouw machine is. Allesinds, je moet in het midden van je Framilon stikken.



* Wanneer je bij je speldje bent, neem dan over en plaats het volgende streepje, door de Framilon uit te rekken, op het volgende speldje.

* Stik verder.

* Het is het gemakkelijkst als u de stof meegeleid, door er zachtjes aan te trekken langs de achterkant.
Overigens een zeldzame foto, (namelijk de enige :p) op mijn blog met mijn kop erop ;). Gemaakt in het mooie atelier van mijn lieve vriendin Olapa/Iris.


 

* Stik door tot het eind van de Framilon, zorg dat dit op ongeveer 1cm van de rand is, je naadwaarde moet namelijk niet gerimpeld zijn.


* Zo ziet dat er dan uit!


* Leg de goede kanten op elkaar en stik de zijnaad dicht.


* Werk je rokje verder af zoals je zelf wil. Met elastiek, met boordstof of met een tailleband.


Ik werkte mijn exemplaar af met brede elastiek en maakte er een bijpassende longsleeve bij.

Stof: Longsleeve: Dancing In The Rain - Lillestoff
       Rok: Raindrops In Pink - The Henley Studio

20 opmerkingen:

  1. WOW!!! Wat zie je er goed uit Ellen. En wat heb je weer een superduperschattig setje gemaakt voor je grote madame.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Das handig! Nooit gebruikt maar dat ga ik toch eens doen!
    Thx for the tute!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh, nu wil ik ook framilon! En wat zie je er al goed uit op de foto! Je begint de resultaten al goed te zien hoor, van je metamorfose!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, dat had ik hier al langer liggen, maar nog niet gebruikt. Ik zat te wachten op je handleiding :) Bij deze een dikke merci!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu nog uitzoeken waar je framilon kunt krijgen, want ik ben alvast fan!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.chellebel.nl/c-2136972/elastiek/
      Hierzo! Ik zal het eens wat duidelijker linken in mijn blogpost :)

      Verwijderen
    2. Is dat dan de elastische tape?

      Verwijderen
  6. Mooi! En merci voor de uitleg. Misschien moet ik dat ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Merci voor de uitleg. Ga ik het ook eens proberen, lijkt zo gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mmmm misschien toch maar zo doen de volgende keer :-) bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een goede uitleg! Heel duidelijk :-) Het resultaat mag er ook zeker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem10/20/2013

    Eens zien of dit lukt... Jij reageert altijd zo aardig op mijn blogs maar vanaf mijn iphone kan ik nooit reageren op die van jou. Misschien wel met de ipad...
    Duidelijke uitleg, bedankt! Ik rimpel altijd gewoon met de naaimachine door de draadspanning te verhogen, dan rimpelt de machine vanzelf. Ook supermakkelijk. Maar ik ga wél een keer framilon proberen!

    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. was aan het googlen hoe ik mijn rokje moet rimpelen omdat dit niet goed is uitgelegd in de boekjes maar hier is dat heel goed uitgelegd hoor.Bedankt daarvoor. Morgen op zoek framilon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je voor deze tip. Was deze nog nooit eerder tegengekomen!
    Zal ze zeker uitproberen.
    Groetjes,
    lieveke-en-zus.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een degelijke uitleg!! Nu moet ik wel wat framilon in huis halen :-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem4/30/2014

    Bedankt voor de goede uitleg, meteen 50 meter besteld, kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb nog een vraagje. Moet je dan terug aan de stof en elastiek (of tailleband of boorstof)trekken om die strak op elkaar te naaien? Of naai je dan gerimpeld de taille aan de rok? Is dat dan niet te 'bulterig' om op te naaien?

    BeantwoordenVerwijderen