Pagina's

dinsdag 18 juni 2013

Nette boordjes

Hoe ik mijn boordjes zo netjes afwerk, vroeg iemand mij onlangs. Awel, ik zal u dat nekeer expliceren.
Het is niet van een leien dakje gelopen, mbv trial and error heb ik verschillende werkwijzen en naaisteken uitgeprobeerd, maar sinds een paar shirtjes, staat "mijn werkwijze" volledig op punt.

Knip een lange strook van 4 cm breed. 
Ik doe dat met mijn Omnigrid, één van mijn betere aankopen.


 
Neem deze steek, ik weet begot niet hoe ze heet, maar zo ziet ze eruit.
Ik neem deze steek omdat ze redelijk breed is, en je zo een mooi breed boordje krijgt. 
In één van mijn vorige methoden deed ik deze stap met de overlock, maar dan krijg je maar een smal boordje, en ik zie ze liever iets breder.


 Leg de bies met de goede kant, tegen de goede kant van de stof, en stik op persvoetbreedte, terwijl je lichtjes aan de bies trekt. Vergeet zeker niet van aan je bies te trekken, anders krijg je lubberboorden.

Plooi de bies naar boven...
 
 ...en daarna naar de achterkant toe. Speld netjes vast.

  
 Stik netjes vast met je tweelingnaald, steeds evenver van de kant, vergeet uiteraard de speldjes er niet tijdig uit te trekken.

 
 Voila, zo ziet dat er dan uit se vanbuiten.

En vanbinnen zo. 
Als je ook een perfecte binnenkant wil, dan moet je de biaismanier doen, maar deze binnenkant voldoet aan mijn eisen ;).

Patroon: Ottobre 3/2011 n° 6 Diamond Deer
Stof: Znok
Tada! Ge zout al beginnen denken, dat ik maar één patroontje kan maken he, na 3 zulke shirts.
Maar het is nu eenmaal een handige zomertop, voor een koter van 20 maand.

Bij deze is het klein madammeke haar kast genoeg gespekt, en kunnen we beginnen naaien voor mamadammeke! Er staan deze week 2 naaidates ingeboekt, dinsdag en donderdag. Amai, ik ga ervan genieten!

12 opmerkingen:

  1. mercie voor de duidelijke uitleg, ga ik zeker eens proberen.
    en veel plezier gewenst op je naaidates :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel handige tip! Weet ik weer waarvoor ik die steek kan gebruiken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die tweelingnaald schrikt mij toch af... ;-) nog niet zo een goede ervaringen mee gehad... :-) tricot en zo ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super!
    Als je het naar achter plooit, plooi je het aan de achterkant dan ook dubbel zoals bij biais of doe je dat niet?

    Ik moet me misschien ook nog eens wagen aan een enveloppenhals... een betere als mijn eerste exemplaar dat de breed was :p Heb je daar tips voor? :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, ik doe dat niet. Als je het extra netjes wil, dan kan je dat natuurlijk wel doen, maar ik ben daar te tam voor :p. En zo vind ik het ook best netjes, maar het is natuurlijk nog netjesderderder als je de biais achteraan nog eens omplooid, maar dan moet je je biesje ook wel iets breder nemen he...

      Verwijderen
  5. Binnenkort eens proberen als die examens hier verbeterd zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ellen, gij zijt mijn heldin! Voor het eerst in jaren heb ik een biesje gemaakt aan een t-shirt waar ik content over ben. Bedankt voor zo'n goeie tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het doet me enorm veel plezier om dat te lezen :)

      Verwijderen
  7. amaai dat ga ik ook eens proberen want ik vind dat niet simpel bedankt voor de tip!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem10/21/2015

    via via kwam ik hier bij dit bericht... Ellen hoe doe je het dan met een gewone tshirt.. geen enveloppe hals dus..
    zoek makkelijke, mooie manier voor longsleeve hals af te werken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem8/16/2017

    Ik kwam toevallig op je blog terecht. Leuk!
    Maar waarom gebruik je hier een tweelingnaald voor. Ik doe dat altijd met een gewone naald. Zit aan de binnenkant veel mooier. En dat stof rafelt sowieso niet.

    Is maar een tip, misschien heb je er iets aan.

    Groetjes Thea♥

    Crea by Thea

    BeantwoordenVerwijderen