Pagina's

zaterdag 1 juni 2013

Tutorial A-lijn overgooierken

Hoe doe je dat nu eigenlijk, zo een overgooierken maken?
Die vraag krijg ik regelmatig, dus ik zal jullie dat nekeer uitleggen se met veel foto's ;).

Een patroontje vind je online (bv De Droomfabriek),  koop je in een webshop (bv het A-lijn jurkje van "minikrea", te vinden bij menig webwinkel, dankzij uw grote vriend Google), bakstenen winkel, of teken je zelf met een tutorial, die je vast ergens op Pinterest vindt.

Vooreerst knip je het voorpand en het achterpand, en van beiden een beleg. Dat beleg is eigenlijk hetzelfde als uw voor/achterpand, maar dan een heel eind korter. Indien er geen naadwaarde in het patroon is inbegrepen (dit is steeds vermeld), teken deze er dan aan. Gewoon rondom 1cm bij aantekenen en bij de zoom iets meer, 2-3cm.
Als je graag iets appliceert, doe het dan nu. Ik koos voor deze superschattige David De Kabouter. Ik vond het wel grappig om te gebruiken, als draagconsulente in spé.
Al voel ik mij genoodzaakt te melden, dat David niet bepaald een ergonomische drager gebruikt ;).

Overlock of zigzag de randen.


 Speld het voor-en achterpand met de goede kanten op elkaar. Als je iets (label, sierband) in de zijnaad wil steken, doe het dan nu. Naai de zijnaden dicht.

Doe hetzelfde met het beleg

Strijk de naden open.


Draai het kleedje met de goede kanten naar buiten, en het beleg met de verkeerde kanten. Schuif dan langs boven het beleg over het kleedje.


Speld vast met veel speldjes. 


Langs opzij ziet dat er zo uit:
(let erop dat de naad van het beleg en het jurkje mooi op elkaar liggen)


En langs achter zo:


Stik rondom de gehele bovenkant op 1cm (dus alles wat je gespeld ziet op de 3 voorgaande foto's)
Knip nadien de hoekjes aan de rechte stukken bij en knip driehoekjes in de rondingen. Dit omdat je het beleg anders nooit mooi rondom kan keren, omdat er dan teveel stof zit.


Ik vind dit een hatelijk werkje, en trakteerde mezelf daarom op een goede kartelstofschaar ;)
Veel gemakkelijker, sneller en even netjes.


Keer het beleg naar binnen en doorstik op enkele mm.
Je kan de hoekjes mooi uitduwen met een eetstokje van bij de Chinees.
Kleine tip: rol de stof rondom de naad tussen je vingers voor je doorstikt, dan komt de naad mooi plat te liggen. Nu klinkt het misschien gek (ik ben niet zo handig met dingen woordelijk uit te leggen ;) ), maar als je het doet, dan snap je wat ik bedoel!


 Ik heb een absolute hekel aan losse beleggen, die krullen steeds omhoog en dan krijgt ge van die rare bobbels. Ik stik het beleg daarom nog eens netjes vast.
Steek speldjes in de zijnaad van het kleedje en steek door de stof en 'zoek' de zijnaad van het beleg.


Je kan wel niet over verticale speldjes stikken, dus haal ze er weer uit voor je je naald erop breekt.


 Zie, dat valt toch niet neig op he? Maar het krult wel niet meer om ;).


Speld de zoom om op 1cm en stik vast.


Plooi nadien nog eens om, op de breedte van je eerste kleine zoom en stik nog eens vast.

Ik werkte mijn zoom nog af met een leuke sierband met paddestoelen, maar dat moet natuurlijk niet. Zo zie je maar, dat een fourniturenverslaving toch ook soms van pas komt!

Daarna maak je de knoopsgaten (dit staat uitgelegd in je handleiding van je naaimachine, of vind je op internet) en naai je de knopen aan, met de machine, of met de hand, afhankelijk van het soort knopen.

Et voila, uw overgooierken is af!




29 opmerkingen:

  1. Wat een duidelijke uitleg Ellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi uitgelegd! :-) Ik maakte er eentje volgens het patroon van knippie voorjaar 2012. Dat idee van dat beleg is wel een heel erg goed... in knippie hielden ze daar toch geen rekening mee...
    Deze uitleg is goed voor de volgende overgooier! :-)

    http://liesellove.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt :)
      Ik denk dat ze daar nergens rekening mee houden, heb het ook al doende ondervonden, dat dat altijd omhoogkruipt als je het niet vaststikt.

      Verwijderen
  3. lesley6/03/2013

    Heel simpele en goede uitleg!!! Ga ik zeker gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mag ik dan al eens vragen van welk basispatroon je vertrokken bent?
    Deze is echt super mooi gemaakt !
    liefs ,
    Bie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Basispatroon ondertussen gevonden , had er even over gelezen ..

      Verwijderen
  5. Goed bezig Ellen, nog van dat!!! En ik moet hier ook nog mijn kabouter verwerken, die ligt hier te wachten !!
    groetjes
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stéphanie Beschuyt6/12/2013

    Super :) , ik ga er meteen eens aan beginnen si!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Ellen!

    Een vraagje: ik ben dit jurkje aan het maken voor een vriendin. Ze heeft een mooi groen stofje gekozen, en onderaan zou ik het een rood boordje geven (met biaislint). Dacht dat het leuk zou zijn ook bovenaan met een rood boordje te werken (hals + langs armsgaten). Hoe doe ik dit best? Met een paspel of ook met biais? Is Biais mooi rond te krijgen?
    Alvast bedankt voor jou tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind biais niet zo gemakkelijk om in zulke fijne boogjes te werken, met paspel is dat al gemakkelijker. Je dat er eventueel kleine knipjes in geven, dan buigt hij beter mee. Met biais moet je hem strijken terwijl je hem in de juiste vorm plooist, maar ik vind dat dat moeilijk gaat, ik zou voor paspel kiezen.
      Ik zou de paspel eerst vastnaaien aan de buitenstof (aan de goede kant, met het platte van de paspel naar buiten en je koordje naar binnen gericht) met een stiksel een mm verder van de koord dan je stiklijn en dan verder werken zoals de tutorial aangeeft. Je stiksel op de stiklijn/naadwaarde moet tegen de koord zitten (gemakkelijkst met een ritsvoet of speciale koordvoet)

      Snap je het een beetje?
      Anders moet je maar eens een tutorial opzoeken ivm paspel ;)

      Succes!

      Verwijderen
  8. vandaag verder gewerkt aan het jurkje... met paspel! Eén groot struikelblok: hoe die paspel netjes in de oksel krijgen? Daar waar de naad van het jurkje zit? Het is uiteindelijk gelukt, maar met veel 'gefoefel' en niet netjes genoeg naar m'n zin...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor deze duidelijke Tutorial.
    Vanavond een jurkje gemaakt met jou uitleg. En alles is goed gegaan.
    Geweldig gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor de leuke en duidelijke tutorial. Ik heb er net een jurkje mee gemaakt: http://piekewieke.blogspot.be/2013/10/kcw-met-een-gouden-randje.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het al gezien voor ik dit berichtje las :)
      Zeer mooi!

      Verwijderen
  11. Marie Danneels11/09/2013

    PRACH-TIG, echt waar en weerom duidelijk en geduldig uitgelegd ! Heel vriendelijk bedankt. Je steekt niet alleen tijd in het maken van het kleedje maar je legt het nog eens fantastisch uit !
    Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. PlusQueMaPropreVie.1/28/2014

    Dit is echt heel makkelijk uitgelegd! ik weet waar ik morgen aan begin in de naailes! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik doe maar wat op met naaien, maakte het eerste kleedje zonder een tutorial te checken en deed het beleg anders :-) Ik naaide het belegstuk elk apart op het voor- en achterpand en maakte dan pas de panden in de zijnaden vast. Zo zit het beleg dus ook vast. Krijg ik nu een hele meute lesgevers over me heen of mag het ook op mijn manier gedaan worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk mag je het ook op jouw manier doen, maar dan zijn de zijnaden binnenin iets minder mooi afgewerkt als op deze manier ;). Maar ik merk dat velen het op jouw manier doen, en dat ze na een workshop, op "mijn" manier toch overschakelen naar deze manier ;).
      Maar jouw jurkjes zijn vast minstens even mooi! Doe maar wat je gemakkelijkst vindt!

      Verwijderen
    2. Ik deed het in het begin ook zo tot ik deze manier ontdekte. Opeens werden de kleedjes binnenin ook mooi :-)

      Verwijderen
  14. super uitleg ga ik deze week eens maken :) merci voor alles zo mooi online te zetten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel handige uitleg! Heb gisteren het overgooierke gemaakt voor m'n dochter haar eerste verjaardag! Volledig gevoerd ditmaal en het ging heel makkelijk met deze uitleg. Bedankt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij het patroon van het kleedje staat controle vierkant 5cm x 5cm wat wil dat zegen ? dank-je

    BeantwoordenVerwijderen